Zlatý kompas - Philip Pullman
Anotace
Ve zvláštním světě podobném tomu našemu žije dvanáctiletá Lyra. Tak jako každý člověk má i ona svého daemona, který je jakýmsi vnějším zpodobněním její duše, zvířecím společníkem, který je s ní neoddělitelně spjatý. Daemoni dětí mohou svou podobu měnit, když však začnou dospívat, podoba daemonů se ustálí a na dospělých se začne usazovat Prach. Jednoho dne se ztratí Lyřin kamarád Roger a Lyra se rozhodně vydat na daleký sever, kam vedou poslední stopy. V království věčného ledu, kudy se prohání odvážní vzduchoplavci, medvědí kyrysníci a obávaní Vrahouni, je její jedinou zbraní její vlastní důvtip a zlatý kompas – pravdoměr. Ačkoli se moc Magisteria zdá být všudypřítomná, Lyra má v kapse přístroj, který tomu, kdo s ním umí zacházet, zodpoví každou otázku.
Ve zvláštním světě podobném tomu našemu žije dvanáctiletá Lyra. Tak jako každý člověk má i ona svého daemona, který je jakýmsi vnějším zpodobněním její duše, zvířecím společníkem, který je s ní neoddělitelně spjatý. Daemoni dětí mohou svou podobu měnit, když však začnou dospívat, podoba daemonů se ustálí a na dospělých se začne usazovat Prach. Jednoho dne se ztratí Lyřin kamarád Roger a Lyra se rozhodně vydat na daleký sever, kam vedou poslední stopy. V království věčného ledu, kudy se prohání odvážní vzduchoplavci, medvědí kyrysníci a obávaní Vrahouni, je její jedinou zbraní její vlastní důvtip a zlatý kompas – pravdoměr. Ačkoli se moc Magisteria zdá být všudypřítomná, Lyra má v kapse přístroj, který tomu, kdo s ním umí zacházet, zodpoví každou otázku.
V tomto příběhu má každý člověk svého daemona, který má podobu nějakého zvířete a je se svojí osobou pevně spjatý. Na rozdíl třeba od daemonů divoženek se nemohou rozdělit na velké vzdálenosti. Zatímco daemon dítěte svou podobu může měnit, u dospělého člověka, který prošel pubertou, už to není možné. Vliv na to má Prach. Lyra se díky náhodě stává svědkem toho, že na univerzitě plánují otrávit jejího strýce lorda Azriela. Na poslední chvíli ho varuje a tím mu zachrání život. Na té schůzce před zástupci univerzity mluví o významném objevu a žádá o financování další cesty. Což se opravdu stane a Azriel nechává Lyru opět samotnou. Mezitím se začnou ztrácet děti, které ještě nedosáhly puberty a vzniká kolem toho řada pověr. Lyra je svěřena pod křídla pani Coulterové, a těsně před odjezdem ještě dostává tajemný přístroj, o kterém nemá nikomu říkat.
Podle této knihy byl natočený film s Nikol Kidmanovou a Danielem Craigem, který se nedočkal pokračování. Nicméně to nemusí nikoho až tak mrzet, protože se trilogie dočkala i seriálového zpracování. Já zatím viděl jen film. Takže je trochu škoda, že ta překvapivá odhalení už mám prozrazená. Na příběhu mě nejvíc zaujalo to spojení člověka a daemona jako takové prodloužené duše. Byť je ten svět fiktivní, tak je inspirovaný tím naším.
Vzhledem k tomu, že je příběh vyprávěný z úhlu malé holky (i když v er formě), tak je výběr jedné narátorky celkem jasnou volbou. Přiznám se, že jméno interpretky mi nic neřeklo, ale role se zhostila velice dobře. Její hlas se poslouchal velmi příjemně. Nejvíc se mi líbil moment, kdy třeba Lyra vymýšlela svoje báchorky a paní Krátká to četla opravdu takovým tím naléhavým hlasem, který důležitě protahuje slabiky. To jsem se vážně usmíval. Navíc mezi dětmi funguje takové shlukování do skupin a vzájemné soupeření jako třeba v knize Bylo nás pět. Jinak příliš hlas neměnila ani nepřeháněla. Pouze mužské hlasy volila trochu hlubší. V závěru, když se Lyra setkala s pološíleným profesorem, tak se trochu utrhla ze řetězu a její interpretace sklouzávala až k hranému přednesu (až k dramatizaci).
Audiokniha má jednotlivé kapitoly rozdělené na několik částí, většinou tak na tři, ale jednou dokonce na pět. A délka jedné části se obvykle pohybuje do patnácti minut. Knihu doplňuje také několik melodií, kde zaslechneme třeba housle nebo dramatické bubny. Vždy podle toho, co se má odehrávat.
Podle této knihy byl natočený film s Nikol Kidmanovou a Danielem Craigem, který se nedočkal pokračování. Nicméně to nemusí nikoho až tak mrzet, protože se trilogie dočkala i seriálového zpracování. Já zatím viděl jen film. Takže je trochu škoda, že ta překvapivá odhalení už mám prozrazená. Na příběhu mě nejvíc zaujalo to spojení člověka a daemona jako takové prodloužené duše. Byť je ten svět fiktivní, tak je inspirovaný tím naším.
Vzhledem k tomu, že je příběh vyprávěný z úhlu malé holky (i když v er formě), tak je výběr jedné narátorky celkem jasnou volbou. Přiznám se, že jméno interpretky mi nic neřeklo, ale role se zhostila velice dobře. Její hlas se poslouchal velmi příjemně. Nejvíc se mi líbil moment, kdy třeba Lyra vymýšlela svoje báchorky a paní Krátká to četla opravdu takovým tím naléhavým hlasem, který důležitě protahuje slabiky. To jsem se vážně usmíval. Navíc mezi dětmi funguje takové shlukování do skupin a vzájemné soupeření jako třeba v knize Bylo nás pět. Jinak příliš hlas neměnila ani nepřeháněla. Pouze mužské hlasy volila trochu hlubší. V závěru, když se Lyra setkala s pološíleným profesorem, tak se trochu utrhla ze řetězu a její interpretace sklouzávala až k hranému přednesu (až k dramatizaci).
Audiokniha má jednotlivé kapitoly rozdělené na několik částí, většinou tak na tři, ale jednou dokonce na pět. A délka jedné části se obvykle pohybuje do patnácti minut. Knihu doplňuje také několik melodií, kde zaslechneme třeba housle nebo dramatické bubny. Vždy podle toho, co se má odehrávat.
Na závěr bych chtěl poděkovat vydavatelství Tympanum za poskytnutí audioknihy Zlatý kompas.
Autor: Philip Pullman
V hlavní roli: Martina Krátká
Délka: 14 hod. 16 min.
Vydává: Tympanum
Autor: Philip Pullman
V hlavní roli: Martina Krátká
Délka: 14 hod. 16 min.
Vydává: Tympanum
Komentáře
Okomentovat
Budeme rádi když nám napíšete komentář. Zajímají nás vaše názory na naše příspěvky. Děkujeme.